Platy učiteľov

Autor: Michal Šimeček | 18.10.2012 o 14:00 | Karma článku: 4,13 | Prečítané:  298x

V posledných dňoch rezonovala vo všetkých médiách téma učiteľského štrajku za vyššie platy. Nechcem tu rozoberať to, či si učitelia vyššie platy zaslúžia(pravdepodobne ako ktorí), ani to, či si na svoje požiadavky  vybrali ten najvhodnejší čas(pravdepodobne nie, ale to isté bude platiť aj pre veľa následujúcich rokov).  Radšej by som sa venoval tejto téme z iného hľadiska a pokúsil sa nájsť riešenie „neriešiteľného".

Základné platy vs. Variabilné odmeňovanie(odmeny)

Tri základné tézy, o ktoré učitelia opierajú svoju požiadavku na vyššie platy sú:

  • 1. Plat učiteľa je podpriemerný a neraz nižší ako u ľudí s nižším vzdelaním
  • 2. Súčasna úroveň platov učiteľov ne/de-motivuje dosahovať so žiakmi dobré výsledky
  • 3. Postavenie učiteľa vo vnímaní spoločnosti je dehonestujúce

Poďme pekne po poriadku. S prvou tézou sa dá po malej, ale dôležitej úprave, súhlasiť. Áno, odmeňovanie DOBRÉHO učiteľa by nemalo byť pod úrovňou priemerného zárobku na Slovensku.  S druhou tézou nesúhlasím, a to kvôli použitému slovíčku „plat". Neverím totiž, že zvýšenie základného platu učiteľov bude automaticky viesť k ich lepšiemu prístupu k učeniu a k lepším výsledkom ich žiakov.  Vyšší plat takmer nikdy nemotivoval k vyšším výkonom, a ak aj náhodou v niektorých prípadoch áno, išlo len o prechodný efekt. Na rozdiel od plošného zvýšenia platov všetkých učiteľov existuje nástroj odmeňovania, ktorý zatiaľ  slovenské školstvo(aj keď  by som mal radšej napísať verejná správa) neobjavilo(a nie, tzv. Osobné ohodnotenie nepovažujem v žiadnom prípade za variabilné odmeňovanie).  Variabilné odmeňovanie, ak je správne nastavené, motivuje k dosahovaniu vyšších výkonov v oveľa väčšej miere ako zvýšenie platu, a hlavne, motivuje dlhodobo. Prečo je tomu tak? Dôvod je prostý, krátkodobosť motivácie zvýšením základného platu je daná tým, že keď raz základný plat zvýšite, je takmer nemožné ho pri dosahovaní zlých výkonov opäť znížiť. To však pre variabilné odmeňovanie neplatí. Si výkonný, nech sa páči, tu je odmena. Nie si výkonný? Sorry, platí staré známe: „nic nebude"...Jednoducho, nenárokovateľnosť  variabilného odmeňovania(na rozdiel od nárokovateľného základného platu) zabezpečí dlhodobú motiváciu podávať vysoký výkon.

 Ako som písal vyššie, osobné ohodnotenie nie je možné v žiadnom prípade považovať za správne nastavené variabilné odmeňovanie. Prečo? No jednoducho preto, že je silne subjektívne, vo väčšine prípadov závisiace na (ne)kamaratšafte riaditeľa a toho ktorého učiteľa, neumožňujúce potrebnú mieru diferenciácie. Apropo, k diferenciácii pár slov trošku neskôr. Variabilné odmeňovanie ktoré mám ja na mysli, musí byť objektívne, založené na merateľných výkonoch(na základe tzv. hardfacts alebo softfacts). Školstvo nie je primárna oblasť môjho pôsobenia, tak len pár návrhov z mojej strany, som si istý, že niekto, kto rozumie školstvu oveľa viac ako ja, by prišiel s oveľa lepšími KPIs. Takže Hardfacts:  Priemerné zlepšenie/zhoršenie dosahovaných výsledkov žiakmi(na základe štandardizovaných testov), Dosahovaná úroveň znalostí lektorovaných predmetov(na základe testovania učiteľov), Úspešnosť uplatnenia žiakov na trhu práce, Úspešnosť príjimacích pohovorov na školy vyššieho stupňa.  A aj nejaké softfacts: Mystery shopping(posudzovanie lektorských schopností a spôsobu vedenia vyučovania kompetentnou osobou), Hodnotenie prístupu učiteľa žiakmi/rodičmi/kolegami/nadriadeným(tzv. 360° hodnotenie), Úspešnosť na olympiádach(iných medziškolských súťažiach). Stanoviť správne ciele/výkonostné kritéria je ťažke, nie však nemožné.

Takisto, zavedenie variabilného odmeňovania a s ním úzko previazaného merania výkonnosti, namiesto plošného zvýšenia platov, by riešilo aj ďalšie dva problémy: už spomínanú diferenciáciu zlých, horších, priemerných, dobrých a najlepších učiteľov(a ich odmeňovania) a nedostatok prostriedkov na plošné zvýšenie platu.  Učitelia chcú plošne zvýšiť platy o 10 percent, štát má len na 5 percent. OK, ideálne a elegantné riešenie bez potreby štrajku, ktorý najviac skomplikuje život bežným rodičom(nie politikom), je zobrať tých ponúkaných 5%, ale nerozdeliť ho všetkým(aj tým zlým, aj horším), naopak, dať trocha viac tým priemerným, viac tým dobrým a oveľa viac tým najlepším. Cez odmeny, nie cez vyššie platy. Tak to funguje vo všetkých úspešných súkromných spoločnostiach, prečo by to nemohlo fungovať aj v školstve, alebo všeobecnejšie, v celej štátnej/verejnej správe?  Základná poučka, „keď mám málo zdrojov, nemôžem dať všetkým, ale len tým čo si to zaslúžia", by mala platiť všade.  Len to by školské odbory(a učitelia, ktorí za nimi stoja) museli chcieť a vedieť ako na to, však?...Kričať ja chcem viac vie každý, na to netreba ani toľko proklamované vysokoškolské učiteľské vzdelanie. Davám Vám nápad, milý učitelia, ako dosiahnúť to, o čom tvrdíte, že Vám leží na srdci najviac, teda múdri žiaci, dosahujúci dobré výsledky a motivovaní , dobre ohodnotení učitelia. Že neviete ako? Aj to sa dá vyriešiť, stačí sa spýtať alebo požiadať o pomoc.

 

Bohužial, tretiu tézu, tú o dehonestujúcom postavení učiteľa v spoločnosti, sa nedá vyriešiť tak „ľahko" ako prvé dve. Verte mi, Vaše vnímanie spoločnosťou kvôli dodatočným eurám na výplatnej páske sa nezlepší, skôr, poznajúc typickú slovenskú závisť, naopak. Čo však postupne, pomaly, môže zlepšiť postavenie a vnímanie učiteľov verejnosťou, je práve to dosahovanie lepšej výkonnosti školstva. Nebude to ľahké, ale je to jediná cesta.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?